Wat is nieuw bij ChristianAnswers.Net?

Straft God mij door mijn vriend te laten sterven door het handelen van een dronken automobilist?

Bekijk deze bladzijde in het: Engels (English)

(Brief)

Een vriend van mij – een echte goeie vriend, die even een eindje was gaan rijden – werd gedood bij een botsing. De truck die zijn auto ramde werd bestuurd door een vent die dronken was. Die dronken bestuurder had niks.

Het is erg zwaar. Ik bid ervoor, maar dat lijkt wel niks te helpen. Onze jeugdleider zei, dat we niet onszelf de schuld moeten geven en dat het moeilijk te verwerken zou zijn, maar dat het in de loop van de tijd wel wat zou slijten. Ik heb het gevoel dat God mij straft voor iets dat ik heb gedaan. Kunt u iets zeggen om me te helpen?

—Angie

Car Crash. Photo copyrighted. Beer BottleO, Angie, ik kan me de schok voorstellen en het verdriet dat je hebt. Je hebt een onverstelbare tragedie meegemaakt. Je hebt vast en zeker nooit eerder zo iets ergs meegemaakt. In een afschuwelijk en wreed moment verlies je een dierbare vriend.

Ik zou me zorgen maken over je als je je niet zou voelen als je nu doet, Angie. Er zou iets echt verkeerd gaan als je niet zo zou huilen over het verlies van je vriend. Je moet weten, dat diepe gevoelens gereedschap van God zijn om een tragedie te kunnen doorstaan. Je emoties zijn volstrekt begrijpelijk, absoluut normaal.

Je bent niet anders dan Gods dienstknecht David in het Oude Testament die zijn verdriet uitsnikte in Psalm 31:10,11:

'Heb erbarmen, HEER, want ik verkeer in nood, mijn ogen zijn gezwollen van verdriet, mijn ziel en mijn lichaam verkwijnen, mijn leven verloopt in ellende, zuchtend slijt ik mijn dagen'

Geloof me, Angie, je kunt God vertrouwen. Hij zal er voor je zijn om je te helpen om je de kracht te geven deze tragedie te verwerken. Praat met Hem en vraag hem je tranen af te wissen.

Maar, Angie, denk alsjeblieft niet dat God bezig is je te straffen. Dat is gewoon niet waar. God zou nooit zo straffen. Hij belooft ons dat Hij dat niet zal doen. ‘Dus wie in Christus Jezus zijn, worden niet meer veroordeeld’ staat er in Romeinen 8:1.

Je bent een christen en je behoort Jezus toe. Alle straf die jij verdiend mocht hebben voor je zonden, Angie, werd op Jezus Christus gelegd toen hij aan het kruis stierf. Hij droeg je straf.

Erg genoeg leven we in een gevallen, goddeloze wereld. Mensen bedrinken zich en slechte dingen gebeuren er met goede mensen zoals jouw vriend. We begrijpen niet waarom, maar we moeten geloven dat God het niet is die ons straft. God veroorzaakte de dood van je vriend niet, maar Hij stond het toe. Je zult nooit de redenen weten waarom, tot je in de hemel bent. Maar God heeft een plan en eens, in de hemel, zullen we zien dat zijn weg de beste is. Voorlopig moeten we vertrouwen op wat God ons zegt in Jesaja 55:8:

'Mijn plannen zijn niet jullie plannen, en jullie wegen zijn niet mijn wegen – spreekt de HEER. Want zo hoog als de hemel is boven de aarde, zo ver gaan mijn wegen jullie wegen te boven, en mijn plannen jullie plannen.'

Kortom, Angie, ik weet dat het niet eenvoudig voor je is. Het zou wel eens het zwaarste kunnen zijn waar je ooit mee te maken krijgt. Maar laat God je helpen. Vertrouw hem. Vraag hem om kracht. En dag na dag, beetje bij beetje, zal het beter gaan. Heb geduld en wacht op de Heer, net als David, en geef hem de tijd om je te helpen:

‘Wacht op de HEER, wees dapper en vastberaden, ja, wacht op de HEER.’ (Ps. 27:14).

[ Als deze informatie je van dienst is geweest, wil je dan biddend overwegen om ons een donatie te geven om deze geloofsopbouwende dienst beschikbaar te houden voor jou en je gezin! Donaties zijn aftrekbaar van de belasting. ]

Translated by: Josine

Author: Dawson McAllister van Dawson McAllister Live!

Copyright © 1997, Dawson McAllister Live!, All Rights Reserved—behalve als aangegeven op bijgaande “Usage and Copyright” bladzijde die gebruikers van ChristianAnswers.Net het recht verleent om deze bladzijde te gebruiken voor thuis, persoonlijk getuigenis, kerken en scholen.

Dawson McAllister Live!

ChristianAnswers.Net
Christian Answers Network
PO Box 577
Frankfort KY 40602
USA

Teen Qs™—Christian Answers for teenagers Go to index pageChristian Answers home page
home page
directory
Christian Answers Network HOMEPAGE and DIRECTORY